2010.07.30.
09:44

Írta: granturizmó!

A világ legfinomabb steakje (saját videó)

Cipőt a cipőboltból, kobe marhát Kobéból. Méghozzá ideális esetben a helyszínen, úgy az igazi. Kyushu szigetről Tokió felé vonatozva így egyértelmű volt, hogy megéri leszállni Kobéban a shinkansenről.

Szerencsére cipőtalphoz kicsit sem hasonlít a legendás japán finomság, ami ugyan marhahúsként látta meg a napvilágot, de mégis valami egészen más. Lehet, hogy a kobe marha tartásával kapcsolatos szokások, a vagjú, vagy angolos átírással wagyu marha rendszeres masszírozása, sörrel itatása nem több puszta marketingfogásnál, de a végeredmény ismeretében ez szinte mindegy is. Ahogy mondani szokás, a gólt nem kell megmagyarázni. A zsírral teljesen átszőtt, márványos hús elképesztően zamatos, az unalomig ismételgetett közhely a nyelven történő elolvadásról itt pontosan megfelel a valóságnak.

Érdemes megfigyelni a saját készítésű videón a szakács mozdulatait, ahogy mindenféle felesleges mozdulat nélkül pár perc alatt elkészíti a tökéletes steaket, japán szokás szerint nem egyben sütve, hanem falatkánként.
Zárásként pedig a legzsírosabb részek kerülnek a tányérra egészen töpörtyűsre sütve, némi bambuszcsírával összekeverve. Felejthetetlen élmény volt, csak emiatt is visszamennék bármikor Japánba.

Nagy szerencse, hogy ilyen kis adag volt, így legalább befértem a kapszulahotelbe :)

42 komment

Címkék: utazás japán étel étterem gasztronómia grill kobe

A bejegyzés trackback címe:

https://granturizmo.blog.hu/api/trackback/id/tr312186565

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fue · http://www.english-hungarian.com 2010.07.30. 10:09:57

Hé, ez már néhány hónapja fent volt egy másik blogon, index-címlap is megvolt, meg is kommentelgettük gazdagon.

Ez persze semmit nem von le az értékéből :)

Pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2010.07.30. 10:11:11

gyönyörű.

de: hogy "rendszeres masszírozása, sörrel itatása nem több puszta marketingfogásnál" - szted tehát csak akkor csinálják ezt, ha kamera van a közekben, vagy csinláják ugyan, de szted nincs élettani stb. hatása az állaton..?!

granturizmó! · http://granturizmo.blog.hu 2010.07.30. 10:11:50

@Fue: igen, jogos, akkor még nem volt saját blogom.

granturizmó! · http://granturizmo.blog.hu 2010.07.30. 10:13:01

@Pável: mindkettőt el tudom képzelni. de több japán is állította (nem voltak érdekeltek a témában), hogy igaz a sztori és nem csak a legenda gerjesztését szolgálja, hanem a minél erősebb és egyenletesebb márványosodást.

nemezisazis 2010.07.30. 10:38:13

kitalálom, 50$.

miután felszeletelve süti meg a húst vissza is küldeném ez nem steak.
fene abba a hülye pálcávalevésükbe..

granturizmó! · http://granturizmo.blog.hu 2010.07.30. 10:42:04

@nemezisazis: nem emlékszem az árára, de nem volt olcsó. és tuti, hogy jenben volt, nem dollárban :)

viszont nagyon nagy élményről maradtam volna le, ha visszaküldöm!

húsgombóc · http://husgomboc.blog.hu 2010.07.30. 10:47:09

Japánban enni a világ legjobb dolgai közé tartozik.

Zb74 2010.07.30. 10:51:05

@nemezisazis: abban igazad van, hogy ez nem steak, de attól még lehetett nagyon finom

bár aki szereti az ennyire zsíros húsokat, annak egy hazai sertéstarja is nagy élményt nyújt

granturizmó! · http://granturizmo.blog.hu 2010.07.30. 10:53:23

@húsgombóc: így igaz!
@Zb74: a tarját is nagyon szeretem, és a zsír alapvetően fontos minden ízes húshoz, de ez olyan volt, mintha nem is hús lenne, egészen más kategória, mint bármi, amit eddig kóstoltam, pedig igyekszem sokat kóstolni... :)

mojoking77 2010.07.30. 11:29:42

Tenyleg az az egyetlen baj, hogy ez NEM steak. Semmikepp sem a szo hagyomanyos ertelmeben. Biztos, hogy ki fogom probalni ha arra megyek, a japan kulinalis szokasokra (is), terveztunk felesegemmel egy kellemes honapot valamikor a jovo ev elejen, de ezt nem szabad akkor sem steak-kent kezelni. Egy igazi (Rump, sirloin) steak eseteben pont, hogy szo sem lehet egy par gramnal tobb zsirrol, epp az a szep, hogy e nelkul is meg tudjak az igazi szakacsok ugy sutni (medium szigoruan- jobb helyeken nem is vallalnak garanciat a well done-ert), hogy epp ugy olvad a szajban, mint a fent emlitett Kobe sult marha...
Na mindegy, jovo ilyenkorra remelhetoleg az izevel is tisztaban leszek. Addig is, bar reklam, a vilag leggjobb steak-jenek lelohelye (bar USA-ban, es Japanban meg nem jartam), a Butcher Shop & Grill a Nelson Mandela Square-en Johannesburgban.....
Udvozlettel:

G

granturizmó! · http://granturizmo.blog.hu 2010.07.30. 11:36:52

@mojoking77: miért, mi a steak definíciója? :) a zsír szó biztos nem szerepel benne...

ettem már pár nagyon jót a nagyvilágban, és természetesen soha nem well done, még csak nem is medium, hanem medium-rare a kedvencem. és ez valóban valami egészen más.
majd még teszek fel akkor japán kalandokat, majdnem egy hónapot voltam és csak annyit sikerült ezalatt biztosan megtudnom, hogy vissza kell még menni.

mindenképpen vegyetek japan rail pass-t, az utazgatás legkényelmesebb és legolcsóbb módja.

húsgombóc · http://husgomboc.blog.hu 2010.07.30. 11:37:54

Ettem ilyen márványos marhaszeleteket, de nem sütve, hanem főzve. Az asztal közepén lábos (elektr.főző), forr a víz. Mindenki a neki tetsző zöldségdarabokat beleteszi, kerül bele szójaszósz, terijaki, miegymás és majd ebbe a lébe kell a hússzeletünknek megfőni. Ez max. 2 perc. Nagyon finom, ez nem is zsír, a mi "zsíroshús" értelmezésünkben.
Persze nem hiányozhat a wasabi sem.

granturizmó! · http://granturizmo.blog.hu 2010.07.30. 11:40:15

@húsgombóc: igen, az a shabu-shabu, én az ördöghalat (fugu) ettem úgy.

mojoking77 2010.07.30. 11:54:03

@granturizmó!: Tudom, felesegemtol megkaptam a Japan Lonly Planet-et, abban szinten kihangsulyozzak a rail pass elonyeit. Most pont azon gondolkodunk, hogy meg iden osszel menjunk e el ket hetre, a masik ket het meg valamikor jovo nyaron legyen, vagy huzzunk el egyben aprilis kozepen egy honapra... (Cseresznyefa viragzas, meg a tobbi ilyesmi. Plusz majus kozepere allitolag mar nagyon kellemes idoket ir).
Medium rare. Igen, bar azzal mar nagyon kell vigyazni, parszor mar sikerult megegetnem magam amikor kihoztak a rare steak-et. Ugye jo magyar szokas szerint nem kuldjuk vissza az etelt, hogy sussek meg egy kicsit, ki tudja mi tortenne az alatt a kis ido alatt a konyhaban.. A rare steak pedig sajnos minden, csak nem izletes szamomra.. A megoldas, hogy biztos, mar bejaratott helyen enni medium rare-t, csak keves olyan hely volt eddig, ahol el tudtam tolteniannyi idot, hogy "be tudjak jaratni" ettermeket. Az elozo post-omban emlitett etterem ilyen. Ha arra jarsz, semmi kep se hagyd ki..

granturizmó! · http://granturizmo.blog.hu 2010.07.30. 11:57:19

@mojoking77: zseniális, ha hosszú időre mentek, akkor érdemes 1-1 hétre egy-egy régiót megvenni.
én szeptemberben voltam (tavaly), kb ugyanolyan idő volt, mint itthon (nyilván délen melegebb). viszont a cseresznyefát nem javaslom, bármennyire gyönyörű, olyankor megy a turisták 90 százaléka, és még a japánok nagy része is megnézi, szóval az amúgy is brutális tömeg még keményebb, na meg az árak is magasabbak.

Dél-Afrika eddig kimaradt, de már tervben van!

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.07.30. 12:08:38

es akkor mi van a rib steakkel?

hat en itt siman visszakuldom, sot meg akkoe is ha tulsutik
es nem kell tartanom semmitol

mojoking77 2010.07.30. 12:09:36

@granturizmó!: Tudom. Nekem is ez a ket legfobb ervem az aprilis ellen (tomeg, minden dragabb etc), de probald meg mindezt egy nonek elmagyarazni, aki kitalalta, hogy megnezi Japanban a cseresznyefa viragzast .... :(
Na mindegy, ha aktualissa valik SA, kuldj nyugodttan egy mail-t, innen meg en tudok tanacsokat adni, mit erdemes es mit nem. Segitseg kepp, a vilag egyik legszebb orszaga, termeszeti kincsek tekinteteben.
Pl:

www.google.co.za/images?hl=en&q=Cape+Point&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=IaRSTIKeLJOBnQf1nKi7Aw&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CEEQsAQwAw

vagy:
www.google.co.za/images?um=1&hl=en&tbs=isch:1&aq=f&aqi=g4&oq=&gs_rfai=&q=Blyde%20River

mojoking77 2010.07.30. 12:13:19

@hagyma: Rib steak = sult oldalas...
Amennyi hus azon van, akar jol atsutve is kerheted barmikor. A szornyu az benne, hogy szinte mindenhol BBQ szosszal leontve adjak..... :(

mojoking77 2010.07.30. 12:38:26

@hagyma: En is. Bar utolag mindig megbanom... (Ugye altalanosan 500-600 g ). Este meg jon a siras, hiaba, mar a palinka is keves szetcsapatni... Ez van, oregszem.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.07.30. 12:54:10

@mojoking77:
hat igen
elotte egy jo mertes iceberg salata
aztan T- Bone hejaban sult kruplival meg spargaval
hat igen el tud nyomni, lehet pihegni orakig utana

mojoking77 2010.07.30. 12:58:33

@hagyma: azaz..Bar en inkabb a sult hagymakarikakra eskuszok a sparga helyett...
Mindezt a vilag melyik pontjan?

Takács Bálint 2010.07.30. 13:18:06

Tudnátok ajánlani Budapesten (vagy a közelében) néhány éttermet, ahol tisztességes méretű és minőségű steak-et lehet kapni?

Fue · http://www.english-hungarian.com 2010.07.30. 13:35:39

@Takács Bálint: Nem tudom meg van-e még, de régen Érden volt a Branco Steakhouse - számomra az ottani steakek álltak a legközelebb a Texasi élményhez.

Chateubriand, 500 g egybesütve... T-bone... stb. Jól pácolva, de a magyar szokás szerint eggyel nyersebben kell kérni mint kint (tehát medium HU = medium well done US). Az angolos kb. medium rare-nek felel meg, nagyon finom.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.07.30. 13:53:10

@mojoking77:
North Carolina
Te?
@Fue:
en amugyis medium well-kent kedvelem

Takács Bálint 2010.07.30. 14:06:59

@Fue: Úgy látom az étlapjukról, hogy már csak bélszínből készítenek marhahús steak-eket.

mojoking77 2010.07.30. 14:16:20

@hagyma: Johannesburg. Bar, pont ma megyek haza ket hetre. Varom mar...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.07.30. 14:21:40

@mojoking77:
Oh mit keresel arrafele?
gyemantot?
jovore en is hazaugrok, uhaz 3 eve ezt mondom
gincsi a steak, de azert az anyam toltoottkaposztaja sem piskota

mojoking77 2010.07.30. 14:25:28

@hagyma: En is leadtam mar a ket heti menutervet... (Toltott kaposztatol kezdve a turos csuszan at a makos gubaig...).
Telekom. Most toltuk vegig a VB-t az MTN-nek. :)

Te?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.07.30. 14:34:39

@mojoking77: en ide nosultem, mar itt is maradok es Mary egesz jol foz ahhoz kepest hogy amerikai:)

de a toltottkaposztahoz nem lehet harasztot kapni, annelkul meg nem az igazi

Fue · http://www.english-hungarian.com 2010.07.30. 15:42:21

@Takács Bálint: Tényleg, érdekes, elég egyoldalúnak tűnik - csak a mártásokat variálják.

Mondjuk a bélszín-steak általában nem szokott rossz lenni...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.07.30. 18:43:54

@Fue:
mivel altalaban a steaket belszinbol keszitik
lehet hatszinbol is
a T-Bone fele belszin fele hatszin
esetleg szobalyohet rostelyos
nekem a T-Bone jon be leginkabb de ez otthon asszem nincs

Fue · http://www.english-hungarian.com 2010.07.30. 18:58:18

@hagyma: Régen lehett T-bone-t kapni, de állítólag van valami EU-s szabályozás, ami nem teszi lehetővé a marhahús és a csont együttes felszolgálását - nem tudom, hogy ez igaz-e, ezt hallottam.

Amúgy azért sokféle steak van, ami nem bélszín; rib eye, rump steak stb.

Mostanában lehet kapni egy nagyon jó minőségű vastaglapockát (Délhús előrecsomagolt); hamburgert szoktam belőle csinálni (kb. megvan a kívánatos 80-20 arány) meg gulyáslevest - iszonyú finom, puha, pont jó a zsírtartalma. Annyira jó, hogy megfogadtam, rendbontó leszek, és télen roast beefet csinálok belőle, ha pedig ez sikerül, megpróbálom bepácolni steaknek. Kíváncsi vagyok, lesz-e realitása a dolognak.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.07.30. 19:51:38

@Fue:
hat a rib eyet eppen emlegettem fentebb fotokkal
egyszer olyan zsirosat hoztak ki hogy visszakuldtem
nem tudom miert nem bontjak ugy a marhat otthon, hogy igy meg legyen egyben a heresztcsonttal
en ha steakra vagyom, szinte mindig azt eszemde ha latok szep marhat a boltban es magamnak sutom elojohet mas is
boneless dtb.
hamburgert szinte kizarolag etteremben eszunk
/nem meki/
azzal nem bajlodok

Fue · http://www.english-hungarian.com 2010.07.31. 09:20:17

@hagyma: Hát igen, csakhogy nálatok van olyan étterem, ahol rendes hamburgert csinálnak. Nálunk meg mindenki azt hiszi, hogy ez a kaják legalja, főleg a gyorséttermek miatt. Azért is szeretek csinálni, mert jó látni, amikor olyan emberek, akik úgy jöttek oda, hogy utálják a hamburgert, de azért megpróbálják, később még egyet kérnek :)

Amúgy a T-bone-t illetően tévedtem; közben eszembe jutott, hogy tavaly egy John Bullban ettem egyet. Borjúból volt, picike és drága, de finom.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.07.31. 11:09:21

@Fue:
hat igen ebben az ugyben en is allando harcot vivok
egy igazi jo hamburger feler egy steakkel
amugy Mary neha szokott csinalni, ihazi hazai csaladi hambit kint a hrillen
otthon valahogy az ragadt le
hamburger= meki, burgerking, vagy az "uvegtigrises" csalamades:) buziban

az igazi T-Bone hatalmas, nem tul draga es qrwa jo

ez mondjuk nem T
de isteni

image.shutterstock.com/display_pic_with_logo/67326/67326,1153226246,2/stock-photo-a-steak-with-garlic-butter-sauce-and-fresh-king-prawns-surf-n-turf-with-fresh-vegetables-on-a-1562153.jpg

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.07.31. 11:40:37

es egy T-None
a nagysaga nem jon at a kepen es sosem eszem hasbkrumplival
csak hejaban sulttel vagy purevel
image.shutterstock.com/display_pic_with_logo/148012/148012,1248714044,1/stock-photo-t-bone-steak-34347775.jpg

Fue · http://www.english-hungarian.com 2010.08.02. 10:25:01

@hagyma: Szépek, szeretem, amikor az "order of shrimp" befigyel a tetejére :)

Amúgy pont tegnap ettem egy tökéletes hátszínsztéket a helyi kisvendéglőben (Budakalász, Sebő/Schieszl) - szereztek valami intelligens sztéksütőt Spanyolhonból, külső-belső hőmérő, teljesen finom volt, mintha Amerikában lettünk volna. Persze az sem mindegy, hogy nagyon jól ismerik, akitől a szürkemarhát vásárolják. Akármilyen ügyes lehetsz, ha az alapanyag nem OK.
süti beállítások módosítása